Complex Geometrical Constructions in Renaissance Works of Art. The General Context and a Case Study in Krems

Using a methodology derived from text sources and the insights afforded by a lost method of constructing the Golden Section, the article shows how this method is integral to the composition of Piero della Francesca’s The Baptism of Christ and to the Museum Krems sculpture, Saint Vitus in a Vat. Where The Baptism of Christ draws from an astronomical diagram known as an analemma, the article shows that the original ground-plan of the Museum Krems sculpture derives from the last exercise of Piero della Francesca’s geometrical treatise, Libellus de quinque coribus regularibus. This both confirms and sheds new light on the circumstances under which the work was commissioned.

Ausgehend von Textquellen und Erkenntnissen, die durch die Wiederentdeckung einer in Vergessenheit geratenen geometrischen Technik zur Konstruktion des Goldenen Schnitts gewonnen wurden, zeigt dieser Beitrag, dass diese Konstruktionstechnik sowohl in der Komposition von Piero della Francescas The Baptism of Christ als auch in jener der im museum krems ausgestellten Skulptur Heiliger Veit im Kessel eine wesentliche Rolle spielt. Wie in diesem Beitrag ausgeführt, bezieht sich The Baptism of Christ auf ein als “Analemma” bekanntes Sonnenstandsdiagramm, während sich der ursprüngliche Grundriss der Skulptur Heiliger Veit im Kessel von der letzten Aufgabe in Piero della Francescas geometrischer Abhandlung Libellus de quinque coribus regularibus ableitet. Diese beiden Erkenntnisse geben Aufschluss über die Umstände, unter denen diese Skulptur in Auftrag gegeben wurde.

Alexander H. Curtis, Complex Geometrical Constructions in Renaissance Works of Art